Poljen pyörälläni keskellä kesää. Ketju raplattaa vaihtaessani isommalle vaihteelle. Polkaisen ja tunnen kesätuulen vihmovan kasvojani. Nautin ekologisesta logistiikasta, kunnes takaani kuuluu poliisiauton kaiuttimesta metallinen ääni: ”Pysähtykää välittömästi.”
Katson taakseni, jotta voisin väistää hurjastelija-autoiljaa, mutta en näe kuin poliisiauton, josta kaksi esivallan belsebuubia viittilöi minulle. Pysähdyn ihmeissäni tien laitaan.
-Polkupyöräänne ei ole rekisteröity ja siitä puuttuu GPS-paikannin. Ettekä ole maksaneet polkupyöräveroakaan, aloittaa ensimmäinen vallan vahtikoira.
Olen kysymysmerkkinä.
- Tästä tulee teille vielä kallis polkaisu, jatkaa toinen esivallan herttuoista.
Olen ällistyksestä mykistynyt, kunnes saan kakaistua ulos:
- Eihän tänään ole aprillipäivä?
- Vaiti, tai saatte vielä syytteen virkavallan halventamisesta.
Herään täristen aamun kuumuuteen. Päivä on mitä mainioin ympäristöystävälliseen liikkumiseen.
Lehteä lukiessani yön harhaiset painajaiset muuttuvat todeksi:
Polkupyörät verolle
Polkupyörät määrätään rekisteröitäväksi ja niille määrätään ajoneuvovero. Uusia velvoitteita valvomaan perustetaan uusi virasto, jolle nimeksi on kaavailtu FINPOVIA.
Superministeriö Supin kanslia-apulaispäällikön Markus Mukavuksekkalan mukaan yhä paisuvan budjetin ja yrityksiltä poistetun verotuksen aiheuttamien lovien paikkaukseen tarvitaan uusia keinoja.
- Tutkimme erilaisia mahdollisuuksia kehittää verotusta innovatiivisempaan suuntaan, ja havaitsimme täysin neitseellisen alueen: polkupyörät, kertoo kanslia-apulaispäällikkö. – Polkupyörää on tähän asti verotettu vain kerran: ostettaessa siitä on maksettu arvonlisävero, mutta sen jälkeen polkupyöräilijät ovat saaneet polkea vapaina kuin taivaan linnut, jatkaa apulaiskansliapäällikkö.
Suomessa liikkuvien polkupyörien tarkkaa määrää ei tiedä kukaan, mutta arvioiden mukaan uusi verokertymä vastaa poistettua yritysverotusta. Uusia verotuskäytäntöjä hallinnoimaan perustetaan uusi virasto – FinPovia.
Polkupyörille määrätään vuosittainen polkuneuvovero, joka perustuu polkupyörän renkaiden halkaisijan ja leveyden väliseen suhteeseen, joka kerrotaan vaihteiden määrällä. Tästä voidaan helposti laskea, että uudistuksen suurimpia kärsijöitä ovat uusilla leveärenkaisilla ja useampivaihteisilla maastopyörillä ajavat. Lisäksi jokaiseen pyörään on hankittava GPS-paikannin, joka laskee polkupyörällä ajetun matkan. Sen mukaan määrätään ajettuun matkaan perustuva polkuvero.
Varovaisten arvioiden mukaan FinPovian perustaminen ja GPS-järjestelmän rakentaminen maksavat ensimmäisten vuosien aikana kymmeniä miljardeja euroa. Neuvottelut FinPo-GPS-satelliittien laukaisusta on käynnistetty Baikonurin avaruuskeskuksen kanssa.