Hirmu hätä

kirjoittanut: Heikki Nurminen pvm: maanantai, 22.6.2009

Entinen mies, pitkän uran asiakaspalvelu- ja myyntityössä tehnyt asiantuntija piipahti taas päivittelemään maailman menoa.
- Kyllä on asiakkailla hirmu hätä, kun ei malteta enää tarjoustakaan odottaa, puhisi entinen mies.
- Älä nyt?

Entinen mies siinä rupesi rauhalliseen tapaansa kertomaan karua tarinaa: asiakkaat olivat kesän tullen yltyneet vallan hurjiksi: yhden puhelun aikana olisi pitänyt tietää, saako palvelua ja kuinka paljon se maksaa. – Kyllähän minä voin sanoa asiakkaalle yleisesti, että palvelua on saatavilla, mutta enhän minä voi hintaa määritellä, tai tarvittavaa työmäärää, jatkoi entinen mies ihmettelyään. – Vaikea on mennä katteettomia lupauksiakaan antamaan, siinä kun tuppaa käymään kehnonlaisesti.

Hyllytavaraa myytäessä moinen käytös on ymmärrettävää: tavaraa joko on tai ei ole, ja hinnasta voidaan keskustella tai sitten ei. Asiantuntijat vaan eivät käyttäydy hyllytavaran tavoin: eivät he kököttele hyllyssä odottamassa, että asiakkaan tilausta käsiteltäessä heidät noudetaan kuormaan.

Hirmu hädän tulokset

- Niin siinä sitten kävi, että samainen asiakas soitti iltapäivällä, oli ymmärtänyt, ettei palvelua nyt vaan saa sormia näpsäyttämällä muualtakaan. Kiire meni samassa ohi, kun sanoin, ettei työtä ehditä enää tekemään hänen isäntiensä määräaikaan mennessä. Aamulla olisi vielä ehtinyt antaa tarjouksen, ottaa työn vastaan ja tehdä sen valmiiksikin. Olisi turha kiirekin mennyt ohi, muhisi entinen mies ja upotti hampaansa pullaan.

Kommentoi

Edellinen kirjoitus:

Seuraava kirjoitus: