15: Kansainvälistymisen pieni osanen oli tässä

kirjoittanut: Ilkka Mäkijärvi pvm: tiistai, 7.10.2008

Loppuyhteenveto

Tarina on tiivis mutta pitkä. En lähtenyt lainkaan pohtimaan myynnin organisointia ja johtamista, vaikka sehän meidät pitää pinnalla keksintöinemme kaikkinemme. Joku saattaisi sanoa, että ei minulla ole siihen kompetenssiakaan ja olkoon hän oman mielipiteensä kanssa oikeassa. Uskon kuitenkin siihen, että kun asiakas tunnetaan paremmin kuin hän itse, on paljon helpompi lähestyä häntä oman tuotteemme kanssa. Monet projektimyyjät, joita tunnen eri aloilta osaavat tukea asiakasta monin tavoin ja ymmärtävät heidän tarpeensa aikataulujen paineessa varsin hyvin. Silloin auttaa ammattimainen tukiorganisaatio ja pikaiset vastaukset. “Pidämme Lupauksemme” auttaa varmasti myyntiä ylläpitämään hyvää asiakassuhdetta ja sitä kautta saamaan jalansijaa tuotteillemme.

Jos olemme valinneet hyvän asiakassuhteen ykkösasiaksemme, olemme tietysti erikoisen paljon riippuvaisia myyjien hankkimista asiakassuhteista. Jos taas olemme teknologiasuuntautuneita, saatamme pitää pintamme korkealla laadulla ja teknisellä osaamisella. Harva yritys kuitenkaan muistaa mainita henkilöstönsä olevan voimavara, jolla asiakassuhteetkin pysyvät kunnossa muuten kuin juhlapuheissa. Ammattimainen taustajoukko ja sitä kautta tehokas, toimiva ja tyytyväinen joukko näkyy myös ulospäin.

Tämä lopputavoite on saavutettavissa tässäkin kuvatuilla tavoilla, jossa monet asiat jäävät väkisinkin pinnallisiksi katsauksiksi näin lyhyessä tarinassa. Toivottavasti mielenkiintoa on löytynyt etsiä joitain uusia näkökulmia tai vahvistaa jo valittua tietä. Kokonaisuus lopulta ratkaisee ja sitä kannattaa aina rakentaa huolella.

Kouvolassa 7.10.2008

Ilkka Mäkijärvi

Kommentoi

Edellinen kirjoitus:

Seuraava kirjoitus: