Vaihe 2: Pohditaan vielä mitä oikeastaan osataan

kirjoittanut: Ilkka Mäkijärvi pvm: keskiviikko, 10.9.2008

Strategioita on muuten sitten montaa lajia ja pitää tuumata niille kaikille ainakin jonkinlaiset raamit. On tietojärjestelmää, koulutusta, dokumentointia. Kaikki osastot huutavat jossain vaiheessa linjauksia toimintaansa. Tietenkin niiden tulee tukea kokonaisuutta, joka itse asiassa jakautuu yleensä kolmeen kategoriaan:

1.      Asiakasstrategia – keitä aiomme tavoittaa tuotteillamme ja miten?

2.      Tuotestrategia – mihin osaamisemme alueeseen keskitymme ja mitä kuvittelemme asiakkaidemme haluavan

3.      Organisointistrategia – määritellään toimintamalli millä tavalla toimimme kansainvälistymisen mahdollistamiseksi.

Keskityn itse aika paljon Tuotestrategiaan, koska se on minulle tutuin alue. Monesti strategiat vaativat myös painopisteiden asettamisen, sillä tuskin voimavaramme riittävät kaikkien alueiden tasaiseen kehittämiseen. Mutta jossain on oltava  Maailman Paras! Muuten ei se muailman valloitus onnistu, pojat ja tytöt. Valitaan siis kolmiosta Asiakkaat – Teknologia -Osaaminen:

  • Pörssiyhtiö valitsee aina Asiakkaat, sillä arvoa on tuotettava. Puheet henkilökunnasta voimavarana jäävät kauniiksi mantraksi. Oikein huvittaa vieläkin arvopuheet sellaisessa ympäristössä.
  • Myös myyntivetoinen yhtiö keskittyy tähän ja varmasti ihan oikein; ilman kauppaa ei oikein synny liiketoimintaa. Eli organisoidaan myyntikanavat hyvin. Sopimustekniikka on oltava hallussa sekä myynnin ohjaus.
  • Voihan meillä olla myös jokin aivan ylivoimainen tekniikka hallussa niin, että se revitään käsistä. Silloin pitää osata myös organisoida ja tehdä hyviä sopimuksia. Tuotestrategia kannattaa valita tarkasti.

Esimerkki asiakaslupauksesta

Esimerkkejä löytyy oppikirjoista McDonaldsista Sonyn kautta Nokiaan. Jokaisella on jokin vahvuusalue, jolla pidetään homma nousukiidossa ja aina ollaan keulassa. Osaaminen voi olla myös Asiakkaista huolehtiminen ja oikeiden pelikavereiden kanssa pelaaminen. Päättäjät vaan koneeseen ja Suomeen saunomaan. Sillä ne isot kaupat tehdään. Tässäkin kuviossa olen ollut mukana mutta kaikilta se ei luonnistu. Takana pitää olla myös joukko, joka pitää annetut  lupaukset.

Saudi Arabiassa sheikin ostaja kysyi sähköurakointifirmalta aikanaan voisitteko laittaa sheikin uuteen miljoonahuvilaan sellaisen vesijärjestelmän, että kuuma vesi tulee aivan heti. Pojat lupailivat ja lähettivät miehen ostamaan kiertovesipumppua läheisestä kaupungista. Niitä ei kuitenkaan ollut eikä tuntunut olevan koko maassa. He menivät anteeksi pyydellen sheikin ostomiehen puheille. Tämä oli sanonut, että kyllähän sen tiesi, mutta oli luottanut lupaukseen. Siksipä suunniteltua jatkourakkaa ei voi antaa tällekään yritykselle. Pojat hätääntyivät ja lupasivat hoitaa asian kuitenkin. Yksi asentaja sattui olemaan lomalla Suomessa ja he soittivat äkkiä miehen takaisin. “Ja tuo tullessasi kiertovesipumppuja tarpeellinen määrä!”  Homma siis onnistui mutta asiakaslupaus oli ensin pidettävä.

Laatikaapa siis vielä rehellinen SWOT-analyysi itsestänne, yrityksestänne ja sen henkilökunnasta. Onko infrastruktuuria olemassa edes Elimäelle asti? Murrekin muuttuu jo pian toiseksi…

Jatkuu …

Kommentoi

Edellinen kirjoitus:

Seuraava kirjoitus: