Paljon näkyy olevan erilaista valmennusta ja koulutusta tarjolla niin Flamolla kuin kymmenillä tai sadoilla muilla vastaavilla yrityksillä. Itsekin olen vuosikymmenien aikana osallistunut jos jonkinlaiseen ohjelmaan. Joistakin on ollut enemmän, joistakin vähemmän hyötyä, joistakin ei ollenkaan.
Olen sitä mieltä, että koulutusta tarvitaan. Tuskinpa monikaan pystyisi omaa työtään tekemään kolmenkymmenen vuoden takaisilla opeilla. Mutta entäs sitten, kun osallistuu aktiivisesti ja innokkaasti työnantajan järjestämään koulutukseen ja sen jälkeen entistä innokkaammin pyrkii muuttamaan saadun tiedon paremmaksi tulokseksi ja lopputulos on se, että emme pärjää kiinalaisille ja niinpä tehtaamme suljetaan ja väki pannaan maantielle.
Minulle on käynyt juuri näin. Vaikka itse sanon, olen aina ollut hyvä työntekijä. En ole pahemmin sairastellut, en lakkoillut enkä ryppyillyt. Yrityksen omistajan ja johdon kanssa olen aina tullut toimeen, työstäni olen saanut palkan lisäksi jopa kiitosta. Siitä huolimatta työni loppui, kun en pysty tekemään sitä samalla hinnalla kuin kiinalainen.
Ymmärrän kyllä yrityksen omistajaakin. Jos hän aikoo pitää yrityksen pystyssä tulevaisuudessakin, pakkohan hänen on pystyä tuottamaan tavaraa yhtä edullisesti kuin kilpailijat. Mutta ymmärrän kyllä sellaista työntekijääkin, joka ei tunne kovin suurta kiinnostusta lisäkoulutusta kohtaan, jos tietää, että oppipa hän mitä tahansa ja tekipä työnsä kuinka hyvin tahansa, hän todennäköisesti kohta menettää työpaikkansa.
Vaan mitäpä tässä muuta voi kuin yrittää jotenkin eteenpäin. Kun ei ole sellaista vipua, jolla näin suuria asioita saisi toiseen asentoon väännettyä.